Menu Content
Legendaarisen Tarantella II:n kilpailu-ura jatkuu PDF Print E-mail
Written by ProSail Magazine/Juha Partanen   
Tuesday, 19 October 2004
Kolmaskin paluu tuo voittoja...


Vuoden 1970-mallinen Swan 37 Tarantella II keräsi menneenä kesänä seitsemän ykköstilaa, ja voitti muun muassa luokkansa Suomen suurimmassa avomerikilpailussa Espoo-Suursaari Racessa. Edellisenä kesänä Tarantella oli ottanut kuudennen voittonsa legendaarisessa Gotland Runtissa. Ensimmäinen tuli jo 1971.

Kun Leif Ramm-Schmidt vuonna 1992 osti isältään maamme kuuluisimman ja menestyneimmän avomerikisojen voittajaveneen Tarantella II:n, hänellä ei ollut aikomusta jatkaa sen tarinaa kisaveneenä.
?Olimme silloin kilpailleet vuoden 1990 toisen come backin jälkeen kolme vuotta ja se oli aika kovaa duunia. Tarantella olikin meillä aika monta vuotta matkaveneenä?, Ramm-Schmidt kertoo.
?Sitten poikani Henrik ehdotti, että osallistuisimme Gotland Runtiin kun Tarantellalle tulee 30 vuotta täyteen ja nuorempi veljeni Michael innostui ajatuksesta.?
Innostuksen ymmärtää, olihan Tarantellalla meriittilistallaan kolme Runtin kokonaiskilpailun voittoa vuosilta 1971, 1991 ja 1992 ja lisäksi luokkavoitot vuosilta 1974 ja 1980. Niinpä Ramm-Schmidtien Swan teki vuosituhannen vaihteessa kolmannen come backinsä kilparadoille. Bukowski lähti sponsoriksi

Legendaarisen menneisyytensä vuoksi vene haluttiin saada kilpailukykyiseen kuntoon. ?Laskimme että tulee aika kalliiksi lähteä kilpailemaan, kun koko purjekerta pitää uusia.? Kustannuspaine johti yhteistyökumppaneiden etsimiseen ja onneksi Bukowskin toimitusjohtaja Paul Hörhammer - itsekin kokenut purjehtija - näki heti, että ?antiikkinen? Swan sopisi hyvin antiikkihuutokauppatalon sponsorointikohteeksi.
Kaudella 1999 Tarantellalla otettiin tuntumaa kisaamiseen Espoo-Suursaari Racessa, Pentala Racessa ja Syysseilauksessa. Uuden vuosituhannen ensi yritys Gotland Runtissa jätti Tarantellan vielä yhdennelletoista sijalle ja 2001 vanha Swan oli kahdestoista. Mutta vuoden 2003 kisa osoitti, että Tarantellaa ei edelleenkään pidä aliarvioida, vaikka joku erehtyi jo 1974 pitämään sitä liian vanhanaikaisena kisatouhuihin. Vanha rouva pesi koko IMS3-kilpakaartin ja toi Gotland Runtin luokkavoiton Suomeen.

Muovi näkyy vain rungossa

Leif Ramm-Schmidtille viime kausien voitot ovat jatkoa pitkälle historialle. Hän on purjehtinut koko ikänsä. ?Ensimmäiset purjehdukseni ovat tapahtuneet vuonna 1948, sillä olen syntynyt sen vuoden marraskuussa, hän naurahtaa. Vanhemmat kun eivät olleet poissa mereltä odotusaikanakaan. He purjehtivat joka kesä Ahvenanmaalle ja kävivät myös Ruotsissa.?
?Itse olen 55 vuotta purjehtinut joka kesä, vain armeijassa ollessani 1967 purjehdukset rajoittuivat joihinkin viikonloppuihin, mies muistelee. Ramm-Schmidtin perheen veneet vaihtuivat Nordisk 22:sta Viking-veneeseen ja sen jäätyä perheelle pieneksi, vuonna 1967 ensimmäiseen Tarantellaan, Swan 36:een.
?Isä sanoi, että muovivenettä hän ei osta, mutta Koskenkylän Pekka vakuutti, että ei siinä näy muuta muovia kuin runko?, Leif Ramm-Schmidt kertoo Swanin perustajan myyntipuheista.

Runtissa jo vuonna 1969

Tarantella ykkösestä tuli paitsi perheen matkavene, myös Heinz Ramm-Schmidtin kilpapursi. Se osallistui jo 1968 One Ton Cupiin, kun kisa purjehdittiin Helgolandissa. ?Isä kilpaili ahkerasti Viking-veneellä ja en ollut silloin vielä gastina mutta kuitenkin mukana kokemassa niitä jänniä kisoja. Silloin kisaveneissä ei ollut mantookia ja kansikin oli sileä. Äidin toivomuksesta isä sitten teki kannen reunoihin sentin korkean listan, josta oli hyvä ottaa tukea.?
?Ensimmäisen Tarantellan aikaan olin jo Pietarsaaressa kun sitä tehtiin, ja mittamiehen mukana sen mittauksissa. Gotland Runtiinkin otin ensi kertaa osaa 1969 Tarantella ykkösen mukana.?

Shampanjakaste keskellä yötä

Kaudelle 1970 Koskenkylä onnistui myymään Heinz Ramm-Schmidtille uuden 37-jalkaisen Swanin lupaamalla sen hintaan, jonka Tarantella ykkösestä saisi Ruotsiin myymällä. Leif Ramm-Schmidt muistaa hyvin Tarantella II:n ensi vaiheet.
?Se oli mieleenpainuva asia, kun vene tuli autokyydillä Laajasaloon. Vene oli myöhässä, joten vastaanottojuhlallisuudet menivät aika myöhään. Niinpä oli yö, kun äiti rikkoi shampanjapullon ja ihailimme hienoa puutyötä, joka oli kehittynyt paljon Tarantella I:stä.?
?Sitten tuli kova kiire varustaa vene ensimmäisiin kisoihin, sillä vesillelasku tapahtui kesäkuussa ensimmäisen kisan aattona. Kolmestaan, isä, veli ja minä oltiin ruuvaamassa, kun Tarantellassa oli niin paljon työtä.? Lopputuloksena oli, että Ramm-Schmidtit myöhästyivät vain viitisen minuuttia Tarantella II:n ensimmäisen kisan startista Gråharan majakalta.

Runt 1971 mieleenpainuvin

Nyt Tarantella on purjehtinut 35 kautta ja niiden varrelle mahtuu monenlaisia, usein hienoja kokemuksia. Heinz Ramm-Schmidt on kirjoittanut veneen vaiheista hyvin elävän kirjankin ?Historien om Swanen Tarantella?.
Leif Ramm-Schmidt pitää kaikkein mieleenpainuvimpana kokemuksena Gotland Runtin yleisvoittoa 1971. ?Ei tiedetty, miten kisa oli mennyt. Sitten joku tuli ilmoittamaan että olimme voittaneet ja se tuntui tosi hienolta.?
?Mutta monia todella hienoja muistoja on jäänyt lomapurjehduksiltakin. Ahvenanmaan saaristossa on upeita paikkoja?, hän kertoo ja nostaa Pohjois-Ahvenanmaan suosikkialueekseen, varsinkin länsipuolen Saggön ja Hamnön.

Punkan pohjalta trimmiohjeita

Kaikki Leif Ramm-Schmidtin perheen jäsenet ovat innostuneita purjehduksesta. Poika Henrik on yksi tärkeimmistä Tarantellan gasteista ja purjehtii myös itsenäisesti, vanhempi tytär on aktiivinen perhepurjehtija ja nuorempikin tytär viihtyy veneessä.
?Kyllä tämä purjehdus on meillä yhteinen projekti?, Leif Ramm-Schmidt toteaa - edelleenkin, vaikka lapset ovat jo aikuistumassa. Vaimo Marja ei osallistu kisoihin mutta on ollut neljänä vuonna mukana Sandhamnissa Runtin aikana. Ennen kisoja hän on laittanut Leifin kanssa miehistölle ruuat valmiiksi pitkää purjehdusta varten.
?Ja kun tullaan väsyneenä maaliin, siellä on shampanja odottamassa. Viime vuonna Marja yllätti meidät varaamalla mökin gasteille, joilla on kovan kelin kisan jälkeen kaikki varusteet märkinä?, Leif Ramm-Schmidt kertoo. Lomapurjehdukset ovat osoittaneet, että Marja on myös taitava veneen ruorissa.
Kisaamisessa Leifin veli Michael on keskeinen kumppani. ?Hän on vielä enemmän tulisielu kuin minä, meidän kisakipparimme. Michael on erittäin hyvä ruorimies ja trimmaaja, taitavuudessaan huippuluokan purjeasettelija. Pitkässäkin kisassa Michael nukkuu hyvin vähän ja silloinkin hän saattaa huutaa punkan pohjalta, että hei siellä ylhäällä, teillä on genua liian löysällä tai kysyä, missä kohdassa levanki on - siirtäkää sitä viisi senttiä vasemmalle.?

Pitää olla mukavaa

Ramm-Schmidt korostaa, että kilpailumenestys on paljon gasteista kiinni. Jos ei osaa ajaa venettä tai manööverit eivät suju, niin ei suju kilpaileminenkaan. ?Kun on pitkälle sama miehistö, se vähentää harjoittelun tarvetta. Pari kertaa treenasimme yhdessä, ja kävimme yhdessä tiistaikisassa ennen Suursaari Racea. Se, että käy manööverit läpi ennen kautta, on tärkeää.?
?Ja veneessä pitää olla myös mukavaa. Pitkällä purjehduksella muonitus on tärkeä asia. Satsaamme tosi paljon ruokahuoltoon ja meillä on aina menu kajuutan seinällä.? Tarantellan ruokalistalla on kuulemma muun muassa poronkäristystä, burgundinpataa, lohimedaljonkeja ja lihapullia punaviinikastikkeella. ?Talvella meillä on gastitreffit, saunotaan, syödään hyvin, katsotaan edellisen kesän filmit ja suunnitellaan seuraavaa kesää.?
?Meillä on Tarantellassa hyvä henki, tosi hyvä huumori?, gasti Juhana Salminen vahvistaa kipparin käsitykset. ?Vain Helsinki-Tallinna Racessa 2003 meinasi huumori loppua, oli niin pläkä kisa. Edellisvuonna 2002, kun oli iso spinnu ylhäällä lähdöstä maaliin ja vauhtia 10 solmua koko ajan, matka meni viiteen tuntiin, nyt meni 16 tuntia.?

Navigointi on tärkeä osa

Ramm-Schmidtin mukaan menestys on sekoitus miehistöä, miehistön muonitusta ja innostusta. Ja sitä että osataan purjehtia. On miljoona asiaa jotka voi tehdä eri tavalla. ?Kun on vanha vene ja on oppinut käyttämään sen purjeita optimaalisesti, se on iso etu. Monet asiat tulevat vasta vuosien saatossa.?
?Navigointi on tärkeä osa menestystä. Meillähän on koko ajan yksi meistä navigoimassa, jolloin ruorimies saa koko ajan tietoa. Ja aina tehdään tarkka suunnitelma, miten lähdetään ajamaan. Lisäksi seuraamme kanssakilpailijoita. Suursaari Racessa tiesimme koko ajan sijoituksemme suhteessa Minnamariin, joka oli lähin kilpailijamme. Seuraamme kilpailijan menoa ja positiota hyvin tarkkaan.?

Spinnulla 22 m/s tuulessa

Tarantella on toppirikattu ja siinä on nykyveneistä poiketen pieni isopurje mutta isot keulapurjeet ja spinnu. Spinnupuomi on tarkalleen ottaen 5,09 metriä pitkä ja spinnulla kokoa 135 neliötä. Swanin ominaisuuksista jotain kertoo se, että Tarantellalla on ajettu spinnulla 22 m/s tuulessa.
?Silloin tehtiin nopeusennätys 15,6 solmua?, gasti Salminen kertoo. ?Kevyt kryssi on myrkkyä tälle veneelle, lenssillä Tarantella kulkee hyvin kevyelläkin tuulella.?
Vanha Swan on erittäin vahvaa tekoa. Todella rankassa vuoden 2002 Gotland Runtissa Tarantellasta ei hajonnut käytännöllisesti katsoen mitään - menetyksiin kirjattiin vain yksi mereen pudonnut Muston saapas, joka jäi vendassa kiinni genuan skuuttiin. Tarantellassa on vahvoja palkkeja joka paikassa ja haponkestävät teräsosat on mitoitettu reilusti yli, sen näkee monesta kohdasta. Rustiraudat ovat todella vahvoja.
?On kiva tietää perhepurjehtiessa että kaikki paikat veneessä kestää kun ne on kilpailuissa kokeiltu. Kovassakin kelissä tietää, että kun on oikean kokoiset purjeet niin tällä veneellä pärjää.?

Ratkaisevan iso peräsin

Aivan alkuperäisessä kunnossa Tarantella ei enää ole, kaudeksi 2001 se sai uuden maston, jossa on nyt kolmet saalingit kun edellisessä oli yhdet. ?Tämä nykyinen on 40 kiloa kevyempi kuin sitä edeltänyt puhelinpylväs.?
Kevyemmän maston myötä Tarantellan kölistä jyrsittiin 60 kiloa. Kaikkiaan Swania saatiin kolmen vuoden takaisilla toimenpiteillä kevennettyä 220 kiloa. Muutosten seurauksena IMS-luku kiristyi yli kolme sekunttia mailille ja LYS-luku nousi yhden sadasosan. Silti muutokset kannattiviat. Yksi ratkaiseva muutos Tarantellaan tehtiin jo heti alkuvaiheessa kun alkuperäinen peräsin osoittautui aivan liian pieneksi. ?Peräsintä suurennettiin muihinkin Swaneihin, mutta ei yhtä suureksi kuin Tarantellassa.?
Tarantellalla voi ajaa kovassakin sivutuulessa spinnulla kun ruorivoimaa on riittävästi ison peräsimen ja pitkän spinnupuomin ansiosta. Tiukoilla slöörihalsseilla Tarantella on välillä ainoa vene joka kulkee spinnulla muitten ajaessa genualla. Myös Tarantellan vinssit on uusittu, samoin puomi 1980-luvulla.

Iso keulapurje teettää töitä

Kiihtyvyys ja surffaus ovat kaksi asiaa, joissa uudet veneet erottuvat edukseen Tarantellaan verrattuna. ?Uudet veneet kiihtyvät nopeasti vändan jälkeen ja kevyen tuulen kryssissä niiden edut tulevat esiin. Kilpakumppaneista IMS2-luokassa purjehtiva Tetu IV, joka on X-362 Sport, on tästä hyvä esimerkki. Kuuden solmun kryssillä eroa on kaksi minuuttia maililla. Mutta mittasäännön mukaan esimerkiksi kuuden solmun myötätuulessa olemme Tetun kanssa lähes yhtä nopeita.
?Ison keulapurjeen ja ison spinnun vuoksi joudumme tekemään paljon töitä uudempiin veneisiin verrattuna. Muilla iso stora tekee työn?, Ramm-Schmidt sanoo. ?Veneen kunto ja pohjan liukkaus ovat tärkeitä tekijöitä. Hiotaan epätasaisuudet pohjasta ja hiotaan köli tasaiseksi. Lisäksi gastinamme oleva sukeltaja Thomas Stenius puhdistaa pohjan ennen tärkeimpiä kisoja.?

Aika vaativaa elämää

Millaista on elämä vanhan Swanin kanssa? ?Kyllä se on aika vaativaa. Aina jossain vaiheessa pitää tehdä isompia remontteja. Kerran on koko runko ja pinnat maalattu. Sisällä ei ole lakattu paljon muuta kuin navigointipöytä ja turkkilevyt.?
Kisoissa ei Tarantellaa ole tarvinnut korjailla. ?Spinnu on pahinta mitä on hajonnut ja spinnupuomin nokkalukko on kerran lakannut toimimasta, veneestä ei ole hajonnut mitään.?

Swan liikkuu iloisesti

On hauska kokeilla, millaista Tarantellan tapaan huippuvireessä olevaa Swania on ajaa. Nykyisiin isokokoisinakin jollamaisiin kilpaveneisiin verrattuna Tarantella liikkuu suorastaan majesteetillisesti. Kiihtyvyys ei ole samaa luokkaa kuin nopeimmilla moderneilla veneillä mutta ylipäätään vanha Swan liikkuu iloisesti - hyvin hoidetulla pohjalla ja vuosituhannen vaihteessa tehdyillä kevennyksillä on siinä oma osuutensa.
Kisamenestyksissä Tarantellan taitavalla miehistöllä ja Ramm-Schmidtin huikean kokeneilla veljeksillä on tärkeä osa. He ovat taitavia taktikkoja ja pystyvät ottamaan Tarantellan ominaisuuksista kaiken irti - osaavat ja uskaltavat käyttää veneen mahtavan vahvaa rakennetta hyväkseen ja ajamaan niin kovaa kuin kelit suinkin antavat mahdollisuuden.
Spinnumanööveritkin sujuivat kipparilta ja gastilta koepurjehduksella todella nopeasti ja vaikka miehistöllä on hyvä tuntuma veneeseen, Tarantellassa on taulukot, joista näkee mitä vauhtia veneen pitäisi milläkin tuulella ja missäkin kulmassa kulkea. Kaikki on viritetty kohdalleen.

Last Updated ( Wednesday, 18 January 2006 )
 
< Prev   Next >