Menu Content
Nautor anpassar sig till svagare orderingång PDF Print E-mail
Written by HBL 2.1.2004 / Ekonomi / Maj-Britt Höglund   
Thursday, 01 January 2004
Nautor anpassar sig till svagare orderingång...


- Vi blev bortskämda av uppgången, säger Nautors kommersiella direktör Tom Blomgren.
I 30 års tid har hälften av produktionen gått till USA. Nu måste bolaget hitta nya marknader.

Foto: Jyri Tervo


Nautor som tillverkar Swanbåtar har vuxit 25 till 30 procent under de senaste åren. Arbetsstyrkan ökade från 400 till 560. Tom Blomgren ser uppgången som en kombination av ägarbytet för fem år sedan och det ekonomiska klimatet.

Italienska Ferragamo tillförde företaget nya idéer och driftighet.

- Vi är jäkligt bra på att bygga båtar i Kållby och Kronoby. Men vi är dåliga marknadsförare. Italienarna, däremot, de är bra marknadsförare, säger Blomgren.

I korridoren utanför hans rum blandas svenska och engelska, italienska och Pedersöredialekt. Men orderingången är betydligt stillsammare än under de senaste två åren och veckan före jul meddelade Nautor om personalnedskärningar i form av förtidspensioneringar och uppsägningar, men framför allt permitteringar med början i januari.

Tom Blomgren ser mycket krasst på situationen.

- Orderstocken ger full sysselsättning på alla avdelningar fram till i januari. Vissa avdelningar har sysselsättning fram till hösten.

- Vi är en arbetsintensiv bransch. Produktionen kan beskrivas som en våg som börjar i inredningssnickerietoch går genom hela organisationen tills båten levereras.

Det är följaktligen personalen i Nautors snickeri i Kronoby som får ta de flesta permitteringarna.

- Vi producerar en produkt som ingen på riktigt behöver. En produkt som man inte köper i osäkra tider. När det råder turbulens i ekonomin och företag rationaliserar, då köper man inte en Swanbåt. Den väcker alltid uppseende, det vore som att parkera en Maserati utanför en firma som säger upp folk.

Förhållandet mellan euron och dollarn gör sitt till, 100 dollar ger i dag bara 80 euro och vi gör affärer i euro. För det finländska näringslivet vore det bäst om kursen hade någon form av stabilitet, det är sågandet fram och tillbaka som gör kunderna nervösa.

Positivt resultat

Under de senaste fem åren har Nautor visat positivt resultat. Varken de italienska huvudägarna Ferragamo eller den finländska minoritetsägaren Fazer har tagit ut dividender. Vinsten har återinvesterats i företaget, bland annat i form av maskinförnyelser.

Tom Blomgren räknar med att det finns nio tillverkare som konkurrerar med kvalitetsbåtar; två i Nya Zeeland, en i Sydafrika respektive Tyskland, tre i Holland och två i Finland. Men Nautor som kan producera 30 båtar i året är störst både vad gäller arbetsstyrkan och antalet levererade ton per år.

Statistiken för de senaste 30 åren visar att hälften av båtarna gått till USA. Nu söker Nautors försäljare nya marknader, i Fjärran Östern, i Australien och till och med i Ryssland.

- Det finns tyvärr ingen seglingstradition i Ryssland, konstaterar Tom Blomgren. Men vi har faktiskt sålt två båtar dit på senare tid. Den ena levererades dock till en hamn i England, den andra till S:t Petersburg.

Under 2002 omsatte Nautor 80 miljoner euro, för år 2003 väntas omsättningen stanna på 60 miljoner euro. År 2004 förväntas bli kämpigt, ifall det inte blir bättre fart på orderingången.

Första Swanen köptes tillbaka

Vid bortre kortväggen i BTC-hallen på Alholmen står en anspråkslös segelbåt. Det är Tarantella, en Swan 36 med tillverkningsnummer 01 från 1967. Nautor köpte tillbaka båten veckan före jul och framöver kommer den att användas för representation och marknadsföring.

Sedan 1967 har Tarantella haft tre ägare, den senaste en svensk som bjöd ut henne till salu. Nautor tog den unika chansen och köpte hem båten med produktionsnummer 01. Priset uppges ha varit högre än när hon var ny.

Hur har Nautor och Swanbåtarna lyckats skapa sig en sådan renommé?

Det går tillbaka till Cowes Week i England och de första Swanbåtarna, säger Mikael Still, direktör för allmänna ärenden vid Nautor och vd för BTC, Båtbranschens teknologicenter på Alholmen. Swanbåtar ställde upp i sju starter och tog sju segrar. Sedan kom Sayola som vann Whitbread-världsomseglingen.

Båtarna fick rykte om sig som goda seglare, konstaterar Mikael Still som själv är utbildad båtkonstruktör och tillika ekonom från Hanken i Vasa.

En annan faktor ligger i kvaliteten, snickararbetet som alltid varit utsökt.

Numera ställer dock ingen upp i tävlingar av typen Admiral's Cup eller Volvo Ocean Race med en ?ordinär? Swan. Tävlingsbåtarna är alla specialbyggen och relaterar till en Swan enbart på samma sätt som en Formel 1-bil till en serietillverkad Mercedes…

Det är båtarna i storleksordningen 56 till 80 fot som utgör stommen i Nautors verksamhet. Båtar på 45 fot betraktas som serieproduktion och under de senaste fem åren har varvet byggt sex båtar över 100 fot, därav fem på 112 fot. Skroven gjuts i samma form, men allt annat på båtarna är individuellt anpassat efter beställarens önskemål.

Hälften av Nautors kunder är ?repeat customers? som återvänder för att köpa nästa Swanbåt och kanske nästa. Samtidigt blir båtarna allt större, 100 fot är redan nu ?medelstor?. Inklusive 36:an som nu återvänt till ursprunget, har företaget tillverkat 1 792 båtar.

 
< Prev   Next >