Menu Content
Nautors första båt tillbaka PDF Print E-mail
Written by Jakobstads Tidning 18.12.2003 / Cay Sandelin   
Wednesday, 17 December 2003
Nautors första båt tillbaka...


Cirkeln är sluten, Tarantella har återkommit till Nautor och Jakobstad. När vi i somras erbjöds att återköpa Nautors första båt var det självklart att vi skulle ta vara på möjligheten. Det höll också våra italienska ägare med om, säger Nautors kommersiella direktör Tom Z Blomgren.

Nautoranställda skall segla Swan nummer 1
"En viktig del av vår historia"

Text: Cay Sandelin
Foto: Anders Lerbacka


Natten till torsdag anlände Tarantella till Jakobstad, i transport med Pelles budtjänst från Orust, nära Uddevalla på svenska västkusten.

Per Klemets vid ratten klarade färden problemfritt, också där han under några broar måste utnyttja 2 centimeters marginaler där transporten officiellt inte borde haft rum.

Det är med stor entusiasm som Nautors personal hälsar Tarantella välkommen hem.
- Tarantella är en så viktig del av Nautors historia, säger informatör Eva-Stina Kjellman bland Nautors unga.
- Särskilt viktig är Tarantella för oss äldre, för vilka nostalgi år för år blir allt viktigare. För den finns inte ett för högt pris, säger Tom Z Blomgren.

Tarantella togs på torsdag in i en BTC-hall på Borgmästargrundet, Alholmen. Hon får här ett hörn vid sidan om tillverkning av Nautors s.k. småbåtar på 45 och 47 fot.
- För att vara en 37 år gammal båt är Tarantella i fantastiskt bra skick, säger Nautors agent i Sverige Peter Ranke.

I Jakobstad skall hon i vintern ses över och, som anstår äldre damer, få behövlig make up.

Tarantella sjösätts nästa sommar.

- Swan-båtar är till för att seglas och så skall Tarantella fortsätta, reserverad för Nautor-anställda. Naturligt blir den också något vi gärna visar upp för våra kunder. Då kan man travestera på en känd bilreklam - ingen vet ännu huru gammal en Swan kan bli, säger Blomgren.

Koskenkyläs första

Tarantella är Nautor-historiens första båt, byggd i ett Kållby-garveri under ledning av varvets grundare Pekka Koskenkylä. Den är Swan 36, nr 1.

Båten beställdes av DE Heinz Ramm-Schmidt, känd bland annat som VD för Bensow, Soliferverken och Oy Hackman AB samt för medlemskap i otalet företagsstyrelser och näringslivsorganisationer.

Ramm-Schmidt har ägt flera båtar med namnet Tarantella, senare också en 37:a. Han är en av landets framgångsrika, internationellt kända seglare, också i sin första Tarantella.

Ramm-Schmidt berättar om sitt första möte med Pekka Koskenkylä:

Tigande vecklade han ut båtens ritningar, väntade och frågade slutligen om jag trodde att den var bra.

Mitt svar kom spontant:
- Detta är en vinnare. Det var en av de första havskryssarna med s.k. "trasigt underliv", d.v.s. fenköl och separat roder.
- Den är din, sa Koskenkylä.

Men den hängivna träbåtsentusiasten förskräcktes när Koskenkylä förklarade sina storstilade planer, att bygga 100 Swan 36:or i en serie. Och att materialet därför måste bli glasfiber.
- Inte över min döda kropp. Plast skulle åtminstone min hustru Ebba aldrig godkänna.

Men det blev plast.

Efter att Koskenkylä först hade övertalat seglarhustrun i en lång diskussion om trä och plast.

Nittioen blev det

Swan 36, i konstruktion av världsbekanta Sparkman&Stephens tillverkades åren 1966-77 i 91 exemplar. Av dem förstördes 6-7 båtar i varvsbranden 1969.

I slutet av 1960-talet var priset på 36:an 15'000 dollar. Sedan dess har båtens värde fyrfaldigats, säger Nautor-direktören Tom Z Blomgren.

Vemodigt farväl

Ramm-Schmidt sålde senare Tarantella till Stockholm. I Sverige har båten haft två, möjligen tre ägare. Sedan 1981 har den tillhört nu 60-åriga makarna Dag och Maud Elmfeldt i Göteborg. Dag Elmfelt verkar inom forskning vid läkemedelsföretaget Astra-Zeneca.

Båten har varit varit registrerad i Göteborgs kungliga segelsällskap. Den har under 22 år skötts väl vid Vindö-varvet på Orust.

Makarna Elmfeldt tycker att de småningom är mogna att pensionera sig från segling. Dag Elmfeldt tillbringar också stora delar året i Frankrike.

Också om Elmfedts långsamt vant sig vid tanken att avyttra båten var det med ett visst vemod de skiljdes från Tarantella, berättar ingenjör Ingmar Granholm, som för Nautors räkning mottog båten för transport till Jakobstad.

Följsam, snabb och stark

Swans 36:a var för sin tid en stor segelbåt och väckte med sina seglingsframgångar befogad uppmärksamhet. 36:orna fick snabbt spridning över hela världen, särskilt i Europa och USA.
- Båten är en mycket välbalanserad skapelse. Den går mjukt i sjön och är förvånansvärt snabb, särskilt på kryssbogar, berättar Ingmar Granholm som har seglat många 36:or.

Båten är kraftigt byggd och tål, om man går på, ordentliga smällar. Granholm har själv personliga erfarenheter av det.
- 36:an är ju inte jämförbar med senare tids snabba skrov, men när fan är lös befinner jag mej hellre i en Swan 36:a än moderna segelbåtar.

Last Updated ( Wednesday, 18 January 2006 )
 
< Prev   Next >