Menu Content
Plåster på såren - Tarantella kammar hem SWAN-Trophy

The Race aint over until the Fat Lady sings...

Tarantella bästa SWAN-båt (igen) i Gotland Runt. Swan-pokalen är vår även denna gång. Vi kommer tyvärr inte ihåg hur många gånger vi vunnit detta mycket fina pris, men det lär vara många gånger. Senast har vi tecknat pokalen 2001, 2002 och 2003 (som var vårt senaste GR).

 
Årets seglingsbild från Hangö-Sandhamn
Vår goda fotograferande gast Pitkä knäppte detta under Hangö-Sandhamn. Båten är Sonja 3. Kolla även Pitkäs blogg.
Image
 
Heinz i Sandhamn
Heinz, som kom till Sandhamn först på torsdag pga en axelskada i början av veckan, intervjuades i Sandhamn. Läs nedan referat från KSSS.

Image2010-07-09 från www.ksss.se
”Årets tre höjdpunkter är jul, nyår och Gotland Runt"

 Heintz Ramm-Schmidt, 90 år i år, har varit med om 13 Gotland Runt-seglingar och vunnit sju av dem och av vilka tre har varit totalseger. Gotland Runt-seglingarna har alltid varit hans seglingskarriärs viktigaste tävling, en höjdpunkt varje gång. I årets segling deltar söner och sonsöner ombord på Tarantella II.

Read more...
 
Små glädjeämnen i juli-kvällen

Noteringar från banan:

  1. vi har lyckats hålla Swan 45an Two Fast bakom oss i seglad tid sen Gotska Sandön. Det verkar som om de gjort den väl kända Landsortsmanövern och således hamnat långt upp under Svenska kusten. Väl jobbat (av oss).
  2. Norsk frystorkad pasta är nog ingen höjdare, inte ens som reservmat, men vi är väl knappast förtjänta något bättre... Bara Marcus berömde den, men så är han ju norrman...
  3. väderlekstjänsten har inte hållit streck ännu en enda gång, så vi passar på att notera att meteorologerna får sig en hemläxa. O andra sidan så skulle nog inte ens bättre väderlekstjänst ha räddat oss denna gång.
  4. resultattjänsten och vår laajakaista har varit ett fungerande system, kan varmt rekommenderas!
  5. I kassen kring midnatt, ETA c. 00:50, placering kanske 15:nde.
 
Loppet krt fr Tarantella

Vi kan då konstatera att vår fjärde come back i Gotland Runt blev så kallad pannkaka. Vindförhållanden visade sig vara sådanna att detta var de stora båtarnas race - no question about it (vi var fjärde minsta båt enligt mätetalet). Efter noggranna överhandlingar här ombord har vi kommit till att våra chanser nog varit ytterst små till att ta hem segern. En annan positionering eller aningen bättre tur i det första bleket vid Kopparstenarna kunde ha gett os en fördelaktigare placering inför slören från Hoburgen upp till Visby och sedan mål. Vi missade plankneddragningen vid Visby med en god par tre timmar, så svårt hade det varit att vara där i tid. Expresståget gick, och det var bara de stora båtarna som hann med.

Glädjande är dock att se att vår landsman, som högst sannolikt tagit segern, seglar med en S&S-konstruktion av samma ålder som Tarantella! Vi gratulerar Hanno och Prospect of Whitby redan såhär i god tid före vi ens gått i mål. GPSn visar att vi når Skanskobben nåt tag efter midnatt, så ett sista bleke är ännu sannolikt att se fram emot. Mera förklaringar senare. Vi har ännu de små skutorna att klå påvägen in, så loppet är ju inte slut. Dessvärre får vi räkna denna gång som sämsta resultat genom tiderna.

 
Nsta bleke kom vid Visby

I väntan på nästa bleke, skrev vi senast. Inte blev den väntan värst lång, och vi fann oss i det klassiska Visby-bleket kring midnatt. Lyckades efter mycket kämpande runda 03:40 som första båt i vår lilla klunga av båtar som åkte fast samtidigt, men då ledarna i vår klass kommit förbi Visby i bra vindar tappade vi lugnt sagt kolossalt! Vår 3. plats byttes till en 15. placering och då vindarna för tillfället visar sig vara rätt hyfsade, om svaga, ser inte slut racet värst soligt ut resultatmässigt. Vädret är förstås alltid soligt Cool

Vi ser att de mindre båtarna tycks ha haft minst lika tufft till Visby så där torde det inte komma värst många överraskningar. Skipper Leif tippar dock på att Valpuri vinner hela racet, men resten av gastarna vägrar satsa sina slantar på den hästen. Vi är övertygade om att vi tar hela rasket ändå!

The race aint over until the fat lady sings

 
1. misstaget
Till vår förnärmelse kan vi konstatera att vi gjort vårt första misstag på banan. Vägvalet vid Karlsöarna blev för vår del allt annat än lyckat och vi fick s.a.s. bita i det sura äpplet o återgå till den väl bekanta 1'000'000 kineser taktiken. Det gick inte att gå mellan Lilla Karlsö och Gotland, fast det hade varit den kortaste vägen. Vinden har också avtagit markant, så nu tågar vi sakta på mot Visby. Skall bli intressant att se vad konkurenterna presterat på detta leg. Vidare kan vi också notera att vår förträffliga floater spinnaker fungerar sämre i lätt skvalp än vår numera minsta Maxi-spinnaker.
 
Tuff segling till Hoburgen

Vi rundade Hoburgen 16:40 vilket har gett oss lite fördel mot Xplorer. My Way har dock seglat ännu bättre o ligger nu 2a då vi ännu väntar på Valpuri o LOW. Vi tog indre spåret vid Östergarn och åkte strax därefter in i ett verkligen konstigt vindsystem. Efter lite bleke kunde vi hissa slör/storm spinnakern, som förresten är ett ypperligt blek-väders segel, och seglade en stund med babords halsar. Vinden vred emot en aning så vi lade upp Genua 1. Efter ytterligare några stunder gjorde vi stagvända, men fortsatte på vår ursprungliga kurs (!) då vinden plötsligt svängde från syd ost till syd väst. En stund seglade vi parallellt med ett par andra båtar nära oss, men för olika bogar. Vinden höll sedan i sig så att vi endast kryssade sista korta biten runt Hoburgen.

De mindre båtarna bakom oss såg ut att fastna  i ett bleke vid Östergarn och vi väntar med spänning på att höra deras raporteringar från Hoburgen.

För övrigt fortsätter spinnaker sladan i strålande solsken o rätt god vind så här är allt väl. I väntan på nästa bleke vid Visby...

 
Bara 3. vid Fr och 4. vid stergarn
Preliminära resultat visar att vi snöpligt nog tappar mot våra konkurrenter på dessa spinnuköror. Efter att vi varit 3. vid Fårö har vi tappat i tid mot alla våra värsta konkurenter, såsom Xplorer (svensk X-332) som lyckades rymma från bleket inatt, Valpuri, LOW och finska X-332an My Way. Spinnakerbytena avlöser varann i skaplig takt o vi kör med gasen i botten, men när båten varken planar eller har vattenlinje så blir vi i speed. Kämpar vidare i solsken o stadig NW-vind.
 
04:36 vid Fr Bollklubb

Morgonen började fint med än en soluppgång och vi passerade Fårö Bollklubb (BK) 04:36 med stora blåsan och långa pojken (TallBoy) hissad. Fart skapliga 7,5kn. Färden hit till Fårö har varit strapatsrik med ett verkligt lotteri från start till Alma i mycket skiftande vindar. Vi gick för styrbord ungefär halvvägs, varvid vi slog upp från vänstra kanten och sträckte upp med en århundradets hundkurva till Alma. Sedan blev det trevlig spinnakerslada till Kopparstenarna ca 18nm från Sandön där det blev stopp o omstart. Vi lyckades väl något sånär med blekeseglingen och torde väl ligga bra till vid Fårö. Av de rapporgterigar vi hörde torde LOW vara den närmaste konkurenten. Glädjande var att höra att Miss Piggy med Finlands största seglar esse Juha var bara nåt tiotal minuter efter oss. Båten seglar i lilla LYS och torde ligga bra till.

Som bäst skjuter det iväg med full fart mot Östergarn och vi kan dessutom med glädje konstatera att vårt bredband tycks fungera! Följ med positioner på race.ksss.se. Vi seglar i ORC Int Alfa-klassen.

 
Vinden dör ut ut vid Hoburgen

2010-07-08 från www.ksss.se
Vinden dör ut ut vid Hoburgen

Resan ner från Fårö på östsidan av Gotland har bjudit på goda vindförhållanden under natten. Men nu verkar lyckan ha vänt. Vi har talat med skepparen på finska 40-årsjubilerande Swan 38-an Tarantella II, Leif Ramm-Schmidt som berättar att de just satt upp lättvindsgenuan för att alls få fart.

- Vi har haft god fart, upp till nio knop och befinner oss precis söder om Närholmarna på väg mot Hoburgen och vinden dör ut. Fick en hyfsad start och därefter var både vind och vridningar ett totalt lotteri. Vi låg i bleke i 4-5 timmar och först vid Slite fick vi vind igen. Vi ligger visst trea eller fyra i klassen vilket ju är rätt skapligt gjort av en medelålders dam. Av de konkurrenter vi kan se ligger de flesta nu på linje mot Hoburgen – men det går väldigt långsamt…

 
<< Start < Prev 1 2 3 4 5 6 7 Next > End >>