Taloussanomat 19.7.2003 |
|
Tarantella tulikin takaisin |
Voittoisa Tarantella jäi purjehdusperheelle, kun kippari Leif
Ramm-Schmidt sai sen sopuhinnalla
Kilpailuvietti vie monen mennessään. Suljettuja vesijärjestelmiä
valmistavan Hadwacon johtajan Leif Ramm-Schmidtin, 54, kilpa-areena ei
ole aivan tuiki tavallinen: hän kipparoi Tarantella -purjevenettä
pitkin maailman meriä. Kapteenin rooli onkin tuottanut tulosta, sillä
Tarantella on voittanut muun muassa alan harrastajien suuresti arvostaman
Gotlannin ympäripurjehduksen Gotland Runtin kuudesti, josta tuli
voitto myös tänä vuonna. Näistä neljä on
yleisvoittoja. Ensimmäinen voitto tuli jo vuonna 1971.
Ramm-Schmidtin kipparoimat purjehdukset Tarantellalla uhkasivat kuitenkin
loppua vuonna 1992, kun hänen isänsä Heinz, joka tulloin
omisti tämän Swan-tyypin veneen, ryhtyi myymään sitä.
- En aluksi edes tiennyt, että isäni kauppaa venettä. Onneksi
ehdin perheeni kanssa väliin, ja lyhyen neuvottelun jälkeen
isä möi paatin minulle pienellä alennuksella, tosin sillä
ehdolla että hän saa käyttää venettä vapaasti
silloin kun haluaa, jo pienestä pitäen purjehtinut Ramm-Schmidt
muistelee.
Nyt Tarantella on purjehtinut Ramm-Schmidtien luotsauksessa jo sen rakennusvuodesta
1970 lähtien. Heinzin ja Leifin lisäksi perheestä kilpapurjehtivat
myös Leifin veli Michael sekä poika Henrik. |
Miehistöstä pidetään huolta |
Gotlannin ympäripurjehdus Gotland Runt sai viime vuonna erityistä
huomioita osakseen, kun yksi purjehtija joutui veden varaan ja menehtyi.
Ramm-Schmidtin mukaan onnettomuus olisi voitu estää turvavaljaisiin
kiinnitetyillä lisäremmeillä, jotka pitää valjaat
kiinni myös haarojen välistä. Nyt uhria ei saatu nostettua
ylös, koska turvavaljaat liukuivat haverissa menehtyneen päältä
pois.
- Sen jälkeen olemme panostaneet turvallisuuteen entistä enemmän.
Esimerkiksi miehistö tietää nyt tarkalleen miten täytyy
toimia, jos joku joutuu veden varaan. Tosin kannella liikuttaessa miehistöllä
on turvavaljaat, jolla pyritään estämään horjahtaminen
mereen.
Muutoinkin Tarantellan miehistöstä pidetään hyvää
huolta. Ainakaan tyhjällä vatsalla veneessä ei tarvitse
työskennellä. Siitä pitää itse kippari huolen,
joka suunnittelee menuun etukäteen kilpailumatkoja varten.
- Kyllä miehistön täytyy syödä monipuolisesti,
jotta se jaksaa purjehtia kolmekin vuorokautta yhteen menoon, Ramm-Schmidt
toteaa. |
Laji saanut sponsoreita |
Kilpapurjehdus ei ole mikään halpa harrastus. Sen myöntää
myös Ramm-Schmidt, joka on kuitenkin tyytyväinen siitä,
että sponsorit ovat tulleet lajiin mukaan entistä enemmän.
Tarantellakin seilaa nykyisin suurelta osin sponsoreiden avustuksella,
muun muassa purjeet on rahoitettu yhteistyökumppanien avulla.
Yhden sponsorin tukieurot liikkuvat yleisimmin 1000-10 000 euron välissä.
- Näille rahoille löytyy todellakin käyttöä.
Suurin yksittäinen kuluerä tulee varusteiden hankkimisesta.
Esimerkiksi kovimmassa käytössä olleet purjeet voi joutua
uusimaan jopa kolmen vuoden välein ja jo siitä tulee tuhansien
eurojen kulut. Lisäksi satamapaikasta ja säilytyksestä
tulee omat menoeränsä, Ramm-Schmidt toteaa. |
Yhtä köyttä kuten yrityselämässä |
Heinäkuu on loma-aikaa myös Ramm-Schmidtille, ja silloin
myös kilpapurjehdus jätetään hieman taka-alalle. Kuluvalla
viikolla Ramm-Schmidtit matkasivatkin mökille Lappiin, jossa ladataan
akkuja uusia koitoksia varten. Muutoin kesä, aina sen minkä
töiltä ehtii, kuluu perheeltä tiivisti purjehduksen parissa.
- Tuntuu, että töiltä ei riitä tarpeeksi aikaa purjehtimiseen.
Kuitenkin yrityselämän ja harrastukseni välillä on
paljon yhtäläisyyksiä, joten koko ajan oppii uutta vaikka
ei purjehdikaan. Esimerkiksi ohjeiden jakaminen ja työntekijöiden
(purjehduksessa miehistön) motivointi on sekä työkentällä
että harrastuksen parissa oleellista. Tietyissä tilanteissa
pitää osata jakaa tehtävät oikein.
Kilpapurjehduksessa miehistöllä on usein tarkkaan rajatut toimenkuvat.
Tarantellassa ei tälläisiä noudateta kaavamaisesti, vaan
tehtäviä voidaan muuttaa joustavasti tilanteen mukaan.
- Kuitenkin kokonaisuus ratkaisee. Oleellista onkin se, että miehistö
on todella innostunut siitä mitä se tekee. Menestymisen osalta
purjehduksessa pätee samat lait kuin yrityselämässä.
Jos haluat olla paras, sinun täytyy panostaa siihen täysillä.
Tällöin mitään ei jää sattuman varaan. Ennen
kauden alkua mietimmekin huolella, mitä voidaan tehdä paremmin,
Ramm-Schmidt sanoo. |
Tunkua Tarantellaan |
Tarantella kilpailee tavallisesti kuuden hengen miehistöllä,
josta puolet on Ramm-Schmidtíen omaa väkeä.
- Joitakin vuosia sitten täyden miehistön saaminen joka kisaan
ei ollut kovin helppoa. Nyt on päinvastoin, tulijoita on enemmän
kuin mitä voimme ottaa. Olemme muodostaneet sellaisen 12 hengen joukon,
josta voimme aina valita tiimin kuhunkin kilpailuun.
Ensi vuoden Gotland Runtiin siis riittäisi tulijoita. Tarantellan
kippari on kuitenkin koko kisan suhteen vielä epäilevällä
kannalla.
- Voi olla, että ensi vuonna pidämme taukoa. Nyt voiton saavuttamiseen
meni neljä vuotta, joten tässä voisi olla hyvä aika
hengähtää, ainakin Gotland Runtin osalta, Ramm-Schmidt
hymähtää. |
Taloussanomat 19.7.2003 / Oma Talous / Pasi Komulainen,
Sanoma Oy |
|